Test
Modern Women | Smacznego jajka
Portal dla nowoczesnych kobiet
blog, portal, porady, lifestyle, jedzenie, kuchnia, gotowanie, moda, fashion, strój, zakupy, zdrowie, fit, sport, wydażenia, kosmetyki, uroda
18994
single,single-post,postid-18994,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_with_content,width_370,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
15712974394_3d835f33be_o

22 mar Smacznego jajka

Nadeszła moja ulubiona pora roku! Nareszcie. Razem z nią zaczynamy porządki wiosenne i przygotowania do świąt. Chyba każdemu Wielkanoc kojarzy się z jajkami. I to właśnie im chciałabym poświęcić dzisiejszy post. Czy eliminować je z codziennej diety? A co z cholesterolem? Które najlepiej kupować?

15712974394_3d835f33be_o

Przez wiele lat jaja były eliminowane z diety ludzi. Założeniem takiego poglądu była zawartość cholesterolu w żółtku. Z czasem, naukowcy doszli do wniosku, że dobre właściwości jaj przewyższają negatywne działanie cholesterolu. Zostało również udowodnione, że za podwyższenie jego poziomu odpowiadają w większym stopniu nasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo jednym ze składników jaj jest lecytyna, która obniża zawartość cholesterolu w żółtko. Mając na uwadze wszystkie aspekty oraz konieczność różnicowania diety, zdrowy człowiek nie powinien jeść jajek więcej niż pięć sztuk w tygodniu. WAŻNE! Pamiętajcie o wliczeniu do tygodniowej ilości jajek,  również tych użytych do makaronów czy deserów. Osoby z wysokim poziomem cholesterolu bądź problemami z układem krążenia nie powinny jeść jaj częściej niż dwa razy w tygodniu. Wyjątkiem jest jedzenie samego białka :) Natomiast ludzie  z zaburzeniami czynności wątroby powinni całkowicie wyeliminować żółtka z diety. Jeśli chodzi o Wasze pociechy, to zawsze konsultujcie z peditrą wprowadzenie jaj do diety malucha. Ze względu na częste reakcje alergiczne, nie zaleca się podawania jajek dzieciom poniżej 1. roku życia.

Skupmy się na pozytywnych właściwościach jaj

Białko jaja jest pełnowartościowym białkiem wzorcowym. Jego przyswajalność wynosi 100%. W swoim składzie ma wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, których ludzki organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Białko wspomaga utratę tkanki tłuszczowej i dzięki wysokiej biodostępności jest polecane sportowcom. W białku znajdziemy tylko śladowe ilości tłuszczu, który jest nieodłącznym składnikiem żółtka. To w nim znajduje się większość witamin: A, D, E, K, B1, B5 i B12. Żółta część jaja jest również źródłem luteiny – barwnika, który polepsza nasz wzrok. Aż 63% tłuszczów jaj stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe – czyli związki „dobre” dla naszego organizmu. Jaja są również bogate w fosfor, sód, siarkę oraz chlor.

Jak kupować?

W pierwszej kolejności sprawdź, czy skorupki jaj nie są pęknięte. Wszelkie mechaniczne uszkodzenia świadczą nie tylko o nieodpowiednim transporcie, ale również o jakości jajka. Im jest ono zdrowsze, tym skorupka jest twardsza i grubsza. Gdy upewnisz się, że są całe, zwróć uwagę na strukturę skorupki – musi być ona gładka. Warto pamiętać o tym, żeby nie kierować się zasadą im większe, tym lepsze. W przypadku jajek lepiej wybierać małe rozmiary – S lub M. Wytłumaczenie jest proste. Im lepszy chów kur, tym jaja są mniejsze. Znajomość znaczenia różowego stempla, który jest na każdej sztuce, pomoże Wam w świadomych zakupach. Wybite cyfry i litery bardzo łatwo rozszyfrować. Tak naprawdę, uwagę warto skupić tylko na pierwszej liczbie, która symbolizuje warunki, w jakich żyły kury.

0 – jaja pochodzą od kur z hodowli ekologicznych. Mogą one swobodnie się poruszać po zagrodzie i kurniku. Jedzą trawę i nieprzetworzoną paszę.

1 – jaja pochodzą od kur z chowu na wolnym wybiegu. Mają one dostęp do świeżego powietrza, ale karmione są paszą GMO – genetycznie modyfikowaną.

2 – jaja pochodzące od kur z chowu ściółkowego. Żyją one w kurnikach, mają pod nóżkami miękkie podłoże, w którym mogą szukać jedzenia dziobem. Jest to bardzo ważna czynność, której nie powinny być pozbawiane.

3 – jaja pochodzące od kur z chowu klatkowego. Zdecydowanie najmniej odpowiedni sposób ich chowu. Przez warunki oraz pasze zmodyfikowaną genetycznie, kury znoszą mniej wartościowe dla człowieka jaja.

modern owmen jajka

Nieodłącznym aspektem jajek jest to, że możemy przygotować je na tyle sposobów. Nie sposób się nimi znudzić: jajecznica, omlety na słodko i słono, jajka w koszulce, po francusku, na miękko, na twardo, jako dodatek do sałatek czy pysznego wielkanocnego żurku. Jeśli macie jakieś oryginalne przepisy z wykorzystaniem jajek, napiszcie o nich komentarzach!

Smacznego Jajka :)
AUTOR