Test
Modern Women | Czym jest passiflora?
Portal dla nowoczesnych kobiet
blog, portal, porady, lifestyle, jedzenie, kuchnia, gotowanie, moda, fashion, strój, zakupy, zdrowie, fit, sport, wydażenia, kosmetyki, uroda
18835
single,single-post,postid-18835,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_with_content,width_370,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
SONY DSC

15 mar Czym jest passiflora?

Więcej osób zna ten egzotyczny owoc jako marakuję. W Polsce znany również pod nazwą męczennica jadalna. Warto szukać promocji, bo rozrzut cen w różnych sklepach jest ogromny – od 1,5 do nawet 7 złotych za sztukę. Więc jeśli uda Wam się upolować passiflorę w rozsądnej cenie, kupcie więcej sztuk! Jest tyle sposobów na jej jedzenie!

SONY DSC

Zacznijmy jednak od tego, że marakuja występuje w dwóch odmianach – żółtej, większej oraz nieco mniejszej fioletowej. W obu przypadkach częścią jadalną jest soczysty, mazisty miąższ, do którego dostaniemy się po przekrojeniu owocu na pół.

marakuja z

Obie odmiany są bardzo podobne w smaku. Jest on słodko-kwaśny oraz bardzo świeży. Pasuje zarówno do deserów, jak i potraw wytrawnych. Marakuje można wykorzystać robiąc prosty deser z jogurtem i granolą czy jako polewę do sernika, dodatek do owsianki, składnik sałatek lub soków. W gorące dni, wypicie zimnej wody z dodatkiem zmiażdżonego miąższu będzie błogim orzeźwieniem. Świetnie się  spisze również jako dodatek do drinków. Warto pamiętać o wykorzystaniu go jako składnika sosu do mięs – oba smaki dopełnią się i stworzą pyszną kompozycję. Oprócz wielu zastosowań kulinarnych, świetnie się sprawdza, jako szybka przekąska. Kroisz ją na pół i zjadasz miąższ łyżeczką 😀

Jak widzicie, marakuja może być częścią każdego posiłku: śniadania, obiadu, deseru czy kolacji. Warto jeść ją częściej, bo oprócz oryginalnego smaku, ma wiele właściwości zdrowotnych. Jest źródłem wielu witamin. Między innymi witamin A i C, które poprawiają jakość  naszej skóry i wzmacniają odporność. , Są również antyoksydantami – usuwają z organizmu nadmiar wolnych rodników, zapobiegając wielu chorobom. Marakuja bogata jest  także w witaminy z grupy B, które odpowiedzialne są za prawidłową pracę układu nerwowego, zmniejszenie poziomu stresu oraz działają uspokajająco. Dzięki witaminie K, poprawie ulega funkcjonowanie skomplikowanego procesu krzepliwość krwi. Korzystny wpływ na organizm mają również zawarte w passiflorze liczne mikro- i makroelementy. Jednym z nich jest żelazo, które jest niezbędnym elementem hemoglobiny – białka, które transportuje tlen i dwutlenek węgla we krwi. Jego niedobór prowadzi do anemii. Warto wiedzieć, że zawarta w marakui w dużej ilości witamina C, wspomaga wchłanianie żelaza w układzie pokarmowym. W składzie męczennicy znajdziemy też wapń, fosfor, cynk i magnez. Marakuja znalazła szerokie zastosowanie w kosmetologii. Owoc ten jest składnikiem wielu kremów, maseczek, żeli oraz toników. Wszystko za sprawą witaminy E, która opóźnia starzenie się skóry, głęboko ją oczyszcza oraz działa wygładzająco.

Przy kupowaniu trzeba zwrócić uwagę, aby owoce nie były za miękkie. Nie obawiajcie się również brązowych plam na żółtej odmianie marakui. Świadczą one o odpowiedniej dojrzałości owocu. Jeśli chodzi o ocenę ich jakości, to nasłuchiwanie dźwięku podczas pukania w owoc nic Wam nie powie. Zawsze będzie wydawało się, że owoc jest w środku pusty.

Oprócz walorów kulinarnych owoców, warto też zwrócić uwagę na kwiaty marakui. Uznawane są one, razem ze storczykami, za najpiękniejsze na świecie. W Ameryce Południowej są popularną rośliną ozdobną.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jakie są Wasze pomysły na dania z marakują? Piszcie w komentarzach!

AUTOR