Test
Modern Women | Czy buraki wpływają na nasze libido?
Portal dla nowoczesnych kobiet
blog, portal, porady, lifestyle, jedzenie, kuchnia, gotowanie, moda, fashion, strój, zakupy, zdrowie, fit, sport, wydażenia, kosmetyki, uroda
19581
post-template-default,single,single-post,postid-19581,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_with_content,width_370,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

19 Kwi Czy buraki wpływają na nasze libido?

Gdy robi się cieplej, a promienie słońca coraz częściej nas rozpieszczą, mój organizm zaczyna domagać się warzyw. Mam na nie większą ochotę wiosną, niż w zimne, szare dni. Przyroda budzi się do życia, wszędzie robi się kolorowo, a moja uwaga skupia się na barwach świeżych warzyw. Jednym z moich ulubionych jest burak. Ma niesamowity smak, który można komponować z mnóstwem dodatków, ale co ważniejsze, jest bardzo zdrowy. Wiedziałyście, że już w starożytności odkryto jego pozytywny wpływ na ludzki organizm?

Buraki są tanim źródłem wielu substancji. To dosłownie „kopalnia” składników mineralnych. Warto zwrócić uwagę na zawarte w nich żelazo. Wspomaga ono układ krwionośny, zapobiega anemii, przyśpiesza jej leczenie oraz działa krwiotwórczo. Badania naukowe udowodniły, że niehemowa (odpowiedź na pytanie, co to znaczy, znajdziecie w innym moim artykule) postać tego pierwiastka jest przez człowieka najlepiej przyswajalna właśnie z buraków! Zawarty w nich potas zapobiega nadciśnieniu oraz wspomaga cały układ sercowo-naczyniowy. Jest niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego i mięśniowego oraz utrzymania odpowiedniej gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu.

Buraki są również bogate w wapń, który oprócz budowania tkanki kostnej, jest potrzebny do pracy mięśni. Mangan bierze udział w trawieniu składników odżywczych oraz wspomaga układ nerwowy. Razem z borem zwiększają libido, wpływając tym samym na poprawę sprawności seksualnej. Oprócz tego cynk i miedź wpływają na lepsze funkcjonowanie organów płciowych, wspomagając leczenie niepłodności. W burakach występują również, rzadkie w warzywach, pierwiastki rubid i cez, które w czasie niedoborów potasu, mogą go zastąpić i uchronić organizm przed wieloma dolegliwościami. Buraki są również źródłem witamin z grupy B oraz witamin A i C.

Oprócz mikro- i makroelementów, warzywa te są bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego. Bierze on udział w syntezie DNA, regulując działanie każdej komórki naszego ciała oraz działa krwiotwórczo. Związek ten bierze też udział w powstawaniu serotoniny. Jest to neuroprzekaźnik, który poprawia nastrój i ułatwia zaśnięcie. Razem z innymi witaminy z grupy B, kwas foliowy pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę. Nadmiar tego aminokwasu może wywołać choroby serca, zawały i wylewy. Omawiając kwas foliowy, nie mogę nie napisać o jego ogromnym wpływie na rozwijający się płód. Kobiety w ciąży powinny (a nawet muszą!) ściśle kontrolować poziom tego kwasu i nie dopuścić do jego niedoboru, którego skutkiem może być zaburzenie rozwoju układu nerwowego dziecka.

Buraki mają właściwości oczyszczające, dzięki czemu wspomagają pracę wątroby. Usprawniają proces oczyszczania krwi oraz usuwania toksycznego kwasu moczowego z organizmu. Warzywa te świetnie nadają się dla osób z wrzodami. Goją rany oraz zwalczają zgagę. Świetnie też sprawdzą się podczas przeziębień, ponieważ wzmacniają układ odpornościowy. Ich właściwości przeciwgrzybicze bardzo dobrze sprawdzą się podczas leczenia grzybicy stóp. Robiąc z nich okłady, złagodzicie przebieg choroby.

Zawarte w nich przeciwutleniacze i barwniki (takie jak betanina, antocyjany) działają silnie przeciwnowotworowo, pozbywając się z organizmu wolnych rodników. Betanina dodatkowo reguluje prace wątroby i woreczka żółciowego oraz wspomaga leczenie depresji. Dla wszystkich mięsożerców i osób lubiących zakwaszające potrawy, buraki stanowią świetną przeciwwagę, ponieważ mają działanie zasadotwórcze.

Buraki świetnie sprawdzą się również podczas odchudzania. W 100 gramach tego warzywa jest tylko 38 kilokalorii. Dzięki dużej ilości sacharozy są słodkie i hamują apetyt na słodycze. Ponadto przyśpieszają przemianę materii i (jak każde warzywo) mają w sobie błonnik, który oczyszcza jelita i wspomaga proces pozbywania się kilogramów.

WAŻNE! Ze względu na dużą zawartość sacharozy, buraki nie są polecane osobom cierpiącym na cukrzycę. Mają one wysoki indeks glikemiczny i mogą spowodować gwałtowne podniesienie się poziomu cukru we krwi.

Pod względem dietetycznym, najlepszym sposobem przyrządzania buraków  jest ich pieczenie. Zmniejszacie w ten sposób utratę składników mineralnych, które nie migrują do gotującej się wody. Podczas gotowania, zadbajcie o to, aby były w skórce. Ułatwi to ich późniejsze obieranie oraz zmniejszy straty związków chemicznych.

Pomysłów na potrawy z burakami jest wiele. Zaczynając od klasycznych tartych buraków, przez sałatki z cytrusami, serami i gruszkami czy soki, po chipsy i kopytka buraczane. W Internecie znajdziecie mnóstwo przepisów na pyszne alternatywy przyrządzania tego warzywa.

Jakie są Wasze pomysły na ich wykorzystanie? Piszcie w komentarzach 🙂

AUTOR